Je doelgroep leren kennen? Doe een quickscan!
Hoe kun je de wensen van je doelgroep makkelijk én snel in kaart brengen? Met een quickscan.
Het liefst doe je als cultureel ondersteuner alleen werk waar amateurkunstenaars ook echt op zitten te wachten. Vraaggestuurd werken zorgt voor de beste ondersteuning. Maar hoe breng je alle wensen binnen het culturele veld in kaart? En hoe zorg je dat je efficiënt gebruik kan maken van de kennis die er al is?
Door je doelgroep goed te leren kennen. Een mooi instrument om daar een begin mee te maken is de quickscan. ZIMIHC Connect probeerde dat alvast even voor je uit.
Dit was onze casus: het hele culturele veld moet zich bezighouden met de Code Diversiteit & Inclusie. Maar voor veel mensen en organisaties is dat soms nog lastig. Voor ons FieldLab over inclusieve cultuurparticipatie vroegen wij ons daarom af hoe en of dit speelt binnen de organisaties waar cultuurcoaches voor werken. Die verschillen nogal: sommige cultuurcoaches zijn in dienst bij een cultuurhuis, anderen bij een bibliotheek en weer anderen werken direct voor de gemeente. FieldLabbers Maja en Raymond stelden een simpele online vragenlijst op. Het doel? Op een laagdrempelige manier zoveel mogelijk informatie ophalen. Dus geen lastige discussies over validiteit en betrouwbaarheid, maar focus op begrijpelijke vragen en makkelijke programma’s. In de vragenlijst vroegen we eerst naar actuele thema’s en ontwikkelingen. Daarna vroegen we naar best practices en uitdagingen in de toepassing van de Code Diversiteit & Inclusie. De Quickscan leverde een goed overzicht op van de verschillen in het vertrekpunt bij alle verschillende organisaties. Waar sommige organisaties bijvoorbeeld al diversiteitsbeleid voerden of training hadden over inclusie, stond het bij andere plekken nog niet op de agenda.
Wat leerden we van onze quickscan?
1. Maak gebruik van makkelijke, gratis systemen! Een quickscan hoeft niet moeilijk te zijn of veel geld (of tijd!) te kosten. Gebruik bijvoorbeeld Google Formulieren of Microsoft Forms. Zelfs Whatsapp Polls kunnen goed werken. Onthoud: je doet geen wetenschappelijk onderzoek, maar je wil van jouw mensen weten wat er speelt.
2. Focus op begrijpelijke vragen en pas deze aan op je doelgroep. Voor culturele makers die meer uitvoerend werk doen was onze vragenlijst moeilijk in te vullen. De vragen met hun inhoudelijke, bijna beleidsmatige aard sloten totaal niet aan bij hun leefwereld. Terwijl het thema vast wel speelt! Bedien verschillende doelgroepen dus met verschillende quickscans.
3. Bedenk met welk doel je de scan doet en moedig mensen aan het juiste device te gebruiken. Ben je bijvoorbeeld aan het inventariseren, net als wij? Maak vooraf duidelijk dat het handiger is om een laptop of computer te gebruiken, dan een mobiel. Dat maakt het makkelijk om lange antwoorden te geven.
4. Werkt jouw groep liever offline? Kondig de vragenlijst dan aan op een moment dat je fysiek samen bent of gebruik een geplande bijeenkomst om samen de quickscan in te vullen. Zo verhoog je de respons rate.
5. Bedenk van tevoren wat je met de opgehaalde info gaat doen en communiceer daar duidelijk over. Als je behoeften ophaalt, maar (nog) geen plan hebt om op de vraag in te spelen, kan dit verwarrend zijn voor de deelnemers.
Beeld: Daan Jeurens