Programma maken voor jongeren, met jongeren!

Als experiment in het FieldLab over inclusieve cultuurparticipatie organiseerde Riëndy Holder de Young Kreators ShowKase XL om opkomend talent een podium te geven. In poppodium de Peppel in Zeist zetten 8 jonge artiesten een zinderende, energieke show neer. 

De sleutel naar succes? Programma maken voor jongeren, doe je mét jongeren. Hier zijn vijf tips van Riëndy voor culturele instellingen en podia om jongeren beter te betrekken bij het programmeren van activiteiten!

Jongeren aan het woord in de Young Kreators Podcast
  1. Faciliteer de jongeren community: Vaak denken culturele instellingen en podia dat communities moeten worden gebouwd. Maar jongeren communities zijn er vaak al, met hun eigen ideeën over wat voor programmering zij tof vinden. Betrek jongeren daarom direct bij het programmeren. Dat kan bijvoorbeeld door een adviesraad of jongerenmerk op te richten. Wij kozen ervoor om het jongerenmerk Young Kreators in te zetten en de promotie via hun kanalen te laten lopen. Jongeren mochten zelf ideeën aandragen, meedenken en meebeslissen over activiteiten. Deze aanpak gaf de jongeren een gevoel van “ownership” over de programmering waardoor zij zich verbonden voelden met het podium waar zij mochten optreden.

    Bonus tip: Denktanks op locatie organiseren (inclusief hapjes en heel veel post-its) werken heel erg goed.

  2. Gebruik Sociale Media Creatief: Jongeren zijn vaak actief op platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube. Gebruik deze kanalen om niet alleen te promoten, maar ook om te experimenteren met interactieve content, zoals polls, challenges of live Q&A’s. Door live te gaan op TikTok konden de artiesten bij onze Young Kreators Showkase last minute nog bezoekers trekken. Jongeren vinden het tot slot belangrijk om zichtbaar te zijn en het geeft een enorme boost aan zelfvertrouwen om jezelf terug te zien in de promotie van het concept dat jij zelf hebt bedacht.

    Bonus tip: Zorg ervoor dat de promotie een ‘wauw-effect’ heeft zodat het aanslaat bij de jongeren. De jongeren zullen zichzelf dan sneller inzetten om zichzelf te promoten. .

  3. Werk samen! Zoek samenwerkingen op met partijen die ook bezig zijn met jongeren en cultuur. Denk hierbij aan scholen, andere culturele instellingen, jongerenwerk en ondernemingen die zich maatschappelijk willen inzetten.
    Samenwerken zorgt voor een groter draagvlak en versterkt jouw idee inhoudelijk en financieel.  Bespreek bij het samenwerken van tevoren een duidelijke taakverdeling en welke middelen elke organisatie gaat inzetten om de programmering te versterken.

    Bonus tip: Via scholen bijvoorbeeld kun je in één klap honderden jongeren bereiken door bijvoorbeeld een verrassingsoptreden te geven tijdens de pauzes. De telefoons gaan vanzelf aan en de jongeren posten dit graag op hun socials. #freepublicity

  4. Flexibele en toegankelijke programma’s: Zorg ervoor dat de activiteiten toegankelijk en flexibel zijn. Dit kan betekenen dat je programmeert op tijden die passen bij jongeren, zoals in de avonden of weekenden. Het is bovendien belangrijk om te zorgen voor betaalbare of zelfs gratis toegang voor jongeren. Bespreek bijvoorbeeld met je jongeren adviesraad hoeveel zij zouden willen betalen en baseer daarop je toegangsprijs.

    Bonus tip: Hoe je communiceert over je programmering bepaalt ook hoe toegankelijk het overkomt bij de jongere doelgroep. Hou het simpel en haal feedback bij de jongerenadviesraad waar je mee samenwerkt.

  5. Hospitality
    Hospitality is een belangrijk onderdeel bij het organiseren van jongerenactiviteiten. Vraag jezelf altijd af als culturele instelling of podia hoe je ervoor gaat zorgen dat jongeren zich welkom voelen en nog een keer terug willen komen.
    Jongeren vertrouwen vaak op de aanbevelingen van hun leeftijdsgenoten. Zorg dus voor een goede ervaring en zet jongeren in als ambassadeurs, organiseer een ‘friends-get-friends‘ programma en betrek hen bij de productie van evenementen.
    Zo kun je een bredere groep jongeren bereiken.

    Bonus tip: Vorm een jongerenteam dat zorg draagt voor de hospitality. Breng een groep jongeren bij elkaar die bijv. graag de bezoekers willen verwelkomen of achter de bar willen staan. Hierdoor trek je ook jongeren aan die niet per se op het podium willen staan, maar wel hart hebben voor cultuur. 

check hier de hele aftermovie!

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in het culturele veld, en van workshops en bijeenkomsten die ZIMIHC Connect organiseert!